Twee vrouwen van nog net de vruchtbare leeftijd,
Kanaka Durga (44) en Gaan Bindu Ammini (42), hebben in de zuidwestelijke
Indiase deelstaat Kerala onder politiebescherming de Sabarimala-tempel voor de
godheid Ayyappan betreden. Dat is pas sinds een vonnis van het Hooggerechtshof
op 28 september 2018 toegelaten en wordt in de wereldmedia gevierd als een
overwinning voor de vrouwenrechten. Maar waarover gaat het eigenlijk?
Ayyappan
Ayyappan is een hindoe godheid. Zijn naam wijst op
hoe de Zuid-Indiërs de komst van Noord-Indiërs ofte Arya’s ervoeren: een appa,
“broer, kerel”, die ayya is. Dat is een volkstalige vorm van Sanskrit
Arya, “vedisch, gevormd, edel”, en beduidt zowel brahmanen (zie de Tamil
brahmanennamen Aiyar en Aiyangar) als boeddhisten, afkomstig uit
respectievelijk noordwest- en noordoost-India. Maar dat is een spoor voor
geschiedkundigen, niet de invalshoek van zijn volgelingen.
Hij past als volgt in het pantheon. De god Sjiva
had zich eens in nesten gewerkt met een demon, aan wie hij de macht had gegeven
om iemand te vernietigen door de hand op diens hoofd te leggen. De demon wou
toen Sjiva een aai over diens bol geven, maar Visjnoe was bereid om zijn
collega er van tussen te helpen. Hij veranderde zich in een bekoorlijke vrouw,
Mohini. We hadden al zijn nederdaling als Krisjna, ook genaamd Mohan, “de
betoveraar”, maar nu wordt hij Mohini, “de betoveraarster”. Zij weet de demon
ertoe te verleiden, tijdens een dans zijn hand op zijn eigen hoofd te leggen en
daardoor zijn net verkregen vermogen in werking te stellen. Probleem opgelost, zo
gaat Mohini aan Sjiva melden.
Maar wanneer die haar te zien krijgt, is hij door
haar schoonheid betoverd en kan hij zichzelf niet meer bedwingen. Hij bevrucht
haar, en het resultaat is Ayyappan. De hindoe mythologie is rijk aan moderne
snufjes en stof voor diepe ethische debatten, met geslachtsveranderingen,
embryotransplantaties en nageslacht uit ongewone paringen, hier van twee
mannen.
Ayyappan kiest, ondanks een aanzoek vanwege de
godin Malikapurathu Amma, voor het celibaat. Voor vele hindoe asceten betekent
dat, de aanblik van vrouwen in de vruchtbare leeftijd te vermijden. Die regel
wordt in acht genomen door onder meer de monniken van de Swaminarayan-sekte
(tempels in Londen-Neasden en in Antwerpen) en door de huidige deelstaatpremier
van UP (200+ miljoen inwoners), Yogi Adityanath: zij komen nooit in contact met
vrouwen en betreden nooit een kamer waarin ook een vrouw aanwezig is. Dat is
een beetje bij het haar getrokken, maar gezien de talloze gevallen van seksueel
misbruik door geestelijken in alle religies is het wellicht een minste kwaad.
Wie naar de bijzonderheden verder vraagt, krijgt
echter te horen dat hier een euhemerisch scenario achter schuilgaat, dit wil
zeggen een historische gebeurtenis die later een apotheose tot godenmythe
gekregen heeft. Ayyappan zou rond 1100 een prins geweest zijn uit het
nabijgelegen koninkrijk Pandalam. Hij was als vondeling (en daar wordt dan het
verhaal aangebreid dat hij door Sjiva en Mohini te vondeling gelegd was) door de
koning van Pandalam geadopteerd en kreeg de naam Manikandan. Later als opgroeiende
prins versloeg hij de Arabische invaller Vavar, die vervolgens zijn trouwste volgeling
werd, en wiens schrijn in Erumeli een vaste halte is tijdens de bedevaart naar
Sabarimala. (Ayyappan zou dus de patroonheilige van de de-islamisering kunnen
zijn.)
Toen het tijd was voor de troonopvolging, verkoos
zijn adoptiefmoeder haar eigen natuurlijke zoon en gaf ze Ayyappan een als
dodelijk bedoelde test, namelijk tijgermelk bemachtigen als geneesmiddel voor
een geveinsde ziekte. Hij slaagde in de test en bereed een tijgerin naar het
paleis om haar daar uierverse melk af te tappen. Tijdens dat avontuur doodde
hij terloops de duivelin Mahisji, of preciezer, de verslagen Mahisji boog voor
hem omdat ze in hem de zoon van Sjiva en Visjnoe herkende, en gaf dan de geest.
Hij herinnerde zich toen dat de goden haar toegezegd hadden dat geen van hen
haar zou doden, of het zou “een zoon van Visjnoe en Sjiva moeten zijn”, dus
schijnbaar onmogelijk. Maar ze wilden haar wel degelijk kwijt, en daarom hadden
ze het bijzondere geboortescenario van Ayyapan beraamd: alleen hij zou de klus
kunnen klaren. Niet dat ze iets kwaads in de zin hadden, ze wisten dat de
duivelin een soort gevangenis was voor een beeldschone maar vervloekte vrouw,
die bij Mahisji’s dood te voorschijn zou komen. En inderdaad, Malikapurathu Amma
verscheen en vroeg haar doder/bevrijder meteen ten huwelijk.
Deze beschouwde zijn levensopdracht met de dood van
de duivelin als voltooid. Hij zag af van verdere aanspraken op de troon en trok
zich terug naar de tempel die, overeenkomstig zijn eigen aanwijzingen, op een
steile bergtop in de wildernis gebouwd werd (een andere versie zegt dat de
tempel toen al drie eeuwen oud was, maar in onbruik wegens zijn onherbergzame
situering in een tijgerwoud). Op die plaats had duizenden jaren eerder de wijze
Sabari de ascese beoefend, vandaar Sabarimala, “de Sabari-berg”. Hij wilde daar
aan de wensen van zijn toegewijde bedevaarders voldoen.
Dus antwoordde hij aan de smachtende Malikapurathu
Amma dat hij helaas andere prioriteiten had dan met haar te trouwen. Hij voegde
er echter aan toe dat hij zou ja zeggen de dag waarop er geen pelgrims meer
zijn gunsten zouden komen afsmeken. Dat vond zij goed en sindsdien is zij, in
een tempel die ook op de bedevaartroute ligt, “bereid om te wachten”. Onthoud
die zinsnede.
Bedevaarders moeten 41 dagen allerlei regels in
acht nemen, waaronder een strikt celibaat. In aanmerking daarvoor komt elke
man, elke klein meisje en elke oude vrouw ongeacht religie, mits ze maar de
discipline en rituelen volgen. Hij of zij moet zich in het zwart kleden, de
offergaven inpakken onder het (naar boeddhistisch model) cantileren van: “Ik
neem toevlucht in u, zelfmeester Ayyappan”, die dan op zijn hoofd leggen, en
onmiddellijk vertrekken.
Degenen die nu de tempelbetreding door jongere
vrouwen toejuichen, hadden eerder al geëist dat de discipline voor de
deelnemende vrouwen tot 14 dagen beperkt zou worden. Dus tóch niet zo
gender-egalitair.
Beeldvorming
Het is schier onbegonnen werk om de fouten in de
berichtgeving over India te corrigeren, niet alleen de detailfouten over die
exotische wereld, maar vooral de onjuiste situering van politieke stromingen,
de onjuiste karakterisering van personen, de weglating van beslissende factoren
ten voordele van bijzaken, de overname van de onbegrepen en vaak onbesefte
partijdigheid van geciteerde of onvermelde Indiase bronnen, en dergelijke. In
dit geval is bijvoorbeeld de Belga-berichtgeving, basis van onder meer het
Knack-artikel (“Twee
vrouwen betreden Indische tempel en winnen veldslag voor gendergelijkheid”, 2 jan. 2019), nogmaals een illustratie van de
totale onbekwaamheid terzake (of het zou doelbewuste leugenachtigheid moeten
zijn) van de Vlaamse pers.
Ik wil hier niet uitpakken met betere kennis van
exotische bijzonderheden, wel de aandacht vestigen op enkele
duidingscategorieën die hier ten onrechte toegepast of door elkaar gehaald
worden. Het gaat om mannen versus vrouwen, hindoes versus moslims en
christenen, politiek hindoe-nationalisme (van de regeringspartij) versus andere
partijen, religieus versus seculier, traditionele normen versus mensenrechten.
"Het" hindoeïsme verbiedt vrouwen
helemaal niet om naar tempels te gaan. Maar er zijn enkele tempels, en religieuze
feesten, waar alleen vrouwen toegelaten worden (mijn ex-vrouw en dochters
hebben er een meebeleefd bij de Indiase gemeenschap in de Antwerpse
diamantsector); en er zijn er waar het omgekeerde geldt. Ook voor de meeste
Ayyappan-tempels geldt de "gendergelijkheid", maar in Sabarimala
wordt de godheid geacht, zich als celibatair verre te houden van vrouwen in de
vruchtbare leeftijd.
Het gaat in dit geval niet zozeer om het
menstruatietaboe. Dat bestaat in de meeste religies: zo mogen bedevaarsters
naar Mekka tijdens hun maandstonden niet aan de ommegang rond de Kaäba meedoen,
een verbod dat allicht reeds van vóór Mohammed dateert. (Het christendom is
hier de uitzondering, niet omdat het zo verlicht of egalitair zou zijn, maar
omdat het met Paulus de gehele joodse wet afgeschaft heeft, waar ook de in het
jodendom nog springlevende menstruatietaboes toe behoren.) Ook het hindoeïsme
kent het in allerlei varianten. Hindoe vrouwen worden geacht zich uit zichzelf
van tempelrituelen te onthouden, maar dat is niet de reden voor het bijzondere
taboe in Sabarimala. Ook buiten de dagen van hun maandstonden kan van jonge
vrouwen immers een bekoring uitgaan, en het is juist dat wat Ayyappan op
afstand wil houden.
Vrouwen
De uitspraak door het Hooggerechtshof komt van vier mannen. De vrouw in het hof, Indu Malhotra, schreef een minderheidsrapport ter verdediging van het zelfbestuur van de tempel. De hindoe "traditionalisten" vanwie sprake, zijn vooral vrouwen. Een van de initiatiefneemsters tot hun agitatie was Anjali George; zoals haar familienaam al doet vermoeden, is zij van christelijke afkomst, maar bekeerd tot het hindoeïsme. (Zij is een persoonlijke vriendin. Ik vermeld het omdat ik mijzelf niet boven de waarschuwing verheven acht dat iemand die weet waarover hij spreekt, meestal ook al diep verweven is geraakt met één van de partijen in een gegeven controverse. Laat je niet vangen aan de verzekering dat een bewering wel objectief moet zijn omdat men ze uit Indiase bron heeft.) Zulke vrouwen worden niet aan de microfoon gevraagd en door de in alle media als deskundigen opgevoerde feministes als “patriarchale vrouwen” weggewuifd.
De mobilisatie van vrouwen ten gunste van de
traditionele regeling heeft als motto: “Bereid om te wachten”. Zij spiegelen
zich aan de door Ayyappan bevrijde godin Malikapurathu Amma, die in haar tempel
al negenhonderd jaar wacht op om met Hem in zee te gaan. Dan kan die veertig
jaar die een gewone stervelinge moet wachten, er nog wel bij.
De twee vrouwen die zich een toegang geforceerd
hebben (of door de politie hebben laten forceren, want zelf hadden ze geen zin
om veel tegenstand te trotseren) en hier toegejuicht worden, waren geen
Ayyappan-vereersters en hadden in die tempel niets te zoeken. De in Knack
vermelde Rehana Fathima, die eerder een poging deed, is een moslima, genoemd
naar een vrouw van de profeet (namelijk de joodse die zijn harem ingedwongen
werd nadat al haar mannelijke familieleden door hem vermoord waren). Het is
overigens grappig om vrouwen in boerqa te zien meelopen in een door de
Communistische Partij gedirigeerde agitatie voor een “gendergelijkheid” die hun
eigen religie verwerpt, in een afgodentempel die zij van hun eigen religie niet
eens mogen betreden.
Een voorbeeldje van hoe Indiase bronnen niet
noodzakelijk de betrouwbaarheid verhogen. Al-Jazeera interviewde een Keralese
communiste, een mevrouw Menon, die beweerde dat de zogezegd eeuwenoude
tempeltraditie van een verbod op vrouwentoegang in feite slechts decennia
geleden ontstaan is, wellicht toen het verbod in een (nu feitelijk
geannuleerde) deelstaatwet gegoten werd ca. 1974. Maar haar links milieutje
heeft een weinig vertrouwenwekkend palmares op dit gebied. In de
tempel/moskee-betwisting te Ayodhya beweerde de Indiase linkerzijde,
geestdriftig nagepraat door de westerse deskundologen, dat de eeuwenoude
traditie dat er daar een tempel gestaan had die verwoest was en door een moskee
vervangen, een recente uitvinding was. Archeologische en andere vondsten
bewezen onomstotelijk de traditionele versie, zodat ze er maar het zwijgen toe
deden, echter zonder ooit hun beweringen te herroepen of hun fout te bekennen. Zo
ook hier: het staat superieur om een traditie tot “invented tradition” te
verklaren, maar er is een Brits rapport uit 1820 dat het verbod al besschrijft.
Maar dat heeft niemand tijdens dit debat vernomen, terwijl Menons leugenversie
via al-Jazeera vele miljoenen bereikt heeft.
Hindoe-nationalisme
Opvallend beter dan de meeste verslaggevig in
binnen- en buitenland is het artikel in De Standaard (3 jan. 2019):
“Oorlog om de ‘bezoedelde’ tempel”. Auteur is Giselle Nath, gezien haar
familienaam blijkbaar van hindoe-afkomst. Dat is niet noodzakelijk een
aanbeveling: zoals zonet opgemerkt, hebben juist insiders of mensen die het
proberen te zijn, zich vaak met één van de strijdende partijen vereenzelvigd.
Ook kan het zijn dat ze zich beroepen op een Indiase bron die allerlei
anekdotische weetjes en namen beter kent maar de grotere inzet niet begrijpt
danwel bewust verdraait. In dit geval valt het echter nogal mee, ze is echt een
aanwinst in deze berichtgeving.
Zij ziet het betreden van de tempel door twee
vrouwen die onder het taboe vallen, als een episode in de “cultuurstrijd tussen
hindoes en vrouwenactivisten”. Die vrouwenactivisten zijn doorgaans zelf
geboren hindoes, maar dan in de zin dat de meeste Vlamingen gedoopt en dus
katholiek zijn. Terecht geeft ze ook het woord aan elders zelden gehoorde skeptische
waarneemsters zoals Amrita Arvind: “Dit is de luie variant van hervorming: haal
een vonnis, gebruik de macht van de staat om het af te dwingen, en negeer alle
negatieve gevolgen.” Ze is er zich immers van bewust dat de beste hervormingen
organisch van binnenuit groeien, door bewustwording, en dat het vonnis en de
agitatie de Keralese samenleving (met een modewoord) “polariseren”. Inmiddels
is één van de pro-Ayyappan activisten door de Communisten gedood.
Ze zit er echter een beetje naast waar ze “het
hindoe-nationalistische middenveld” (de RSS, “nationaal vrijwilligerskorps”,
waarvan de regerende BJP of Indiase Volkspartij de politieke emanatie is) vereenzelvigt
met het verzet tegen de uitvoering van dit vonnis. Het zou de “BJP van premier
Modi” zijn die zegt dat “Kerala de wraak van de god Ayyappa mag verwachten”. Of
nog: ”Conflict tussen ‘moderne’ principes en bedreigde tradities is gesneden
koek“ voor de verkiezingscampagne van de “op identiteit gerichte BJP”.
In 2006, bij het begin van de rechtszaak, hebben
verschillende hindoe-nationalistische leiders zich vóór het opengooien van de
tempeldeuren uitgesproken. Dat geldt zeker voor de nationale leiding, maar ook
voor de plaatselijke leider P. Paramaswaram. (Ook een persoonlijke kennis, maar
dan uit het andere kamp.) De hindoe-nationalistische beweging is begin 20ste
eeuw grotendeels voortgekomen uit een 19de-eeuwse
hervormingsbeweging tegen het kastestelsel, en is duidelijk onderscheiden van
het traditionalisme, dat zich nu rond Sabarimala gemobiliseerd heeft.
Na het vonnis bleek de openbare mening in Kerala
echter sterk weerstand te bieden aan deze overheidsbemoeienis met hun
tempeltradities, en het is pas dan dat de plaatselijke afdelingen (samen met de
plaatselijke Congrespartij, tegen de daar regerende Communisten) deze weerstand
zijn gaan steunen. Zelfs premier Narendra Modi koos opeens ook voor de
weerstand tegen het vonnis en twitterde dat inwendige organische hervorming te
verkiezen is boven social engineering van overheidswege. (Niet alleen in
Vlaanderen worden politici ervan beticht, op Twitter de held uit de hangen maar
daar in hun beleid geen daden tegenover te stellen.) De nationale partijleiding
blijft echter het vonnis steunen, tegen het volksverzet in. Het is dus niet “de
hindoe-nationalisten tegen de rest”, nog minder “de hindoes tegen de rest”,
want de hindoe samenleving én haar politieke organisaties zijn zelf verdeeld.
Seculiere staat
De implicaties van het vonnis zijn verreikend.
Volgens de grondwet bestaat er verregaande godsdienstvrijheid “behalve waar zij
strijdig is met de openbare veiligheid en zeden”. De traditionele regeling in
Sabarimala is geen bedreiging voor de veiligheid, blijkbaar is zij wel strijdig
met de zeden, namelijk met de Mensenrechten, want tegen de volstrekte
gelijkheid van man en vrouw.
Goed, dat standpunt is niet onredelijk, hoewel toch
wel zeer activistisch, want de Sabarimala-regeling stoort niemand in zijn leven:
niemand is verplicht ernaartoe te gaan, niemand behoeft ertegen “beschermd” te
worden. Maar waarom grijpt de overheid dan niet in in een veel ernstiger
mensenrechtenschending, opgelegd aan miljoenen individuen met levenslange
ongewenste gevolgen? Het gaat om de vrouwenbesnijdenis of vrouwelijke genitale
verminking, opgelegd aan moslimmeisjes in vooral (in India) de Bohra-sekte van
de islam. De beroering rond Sabarimala is nu eens geen hindoe-moslim-conflict,
maar die dimensie zou er kunen bijkomen eens men de hier gehanteerde
gerechtelijke logica ook op de islam gaat toepassen. En daar betreft de
gender-ongelijkheid niet een eenzaam gebedshuis, maar de kern van de religie
zelf.
Maar laten we het ons niet te gemakkelijk maken
door weer eens op de problemen van de islam te focusen. Wat met het
christendom? Hoe ketters de huidige paus Franciscus ook is, hij durft noch het
verplichte priestercelibaat noch de wijding van vrouwelijke priesters zelfs
maar op de agenda te plaatsen. Het Sabarimala-vonnis impliceert dat er geen
concilie of andere intrakerkelijke procedure nodig is: de staat kan in naam van
de egalitaire “mensenrechten” hervormingen opleggen, bijvoorbeeld het
priesterschap voor vrouwen. Zopas is uitgekomen dat de feministische
Sabarimala-agitatie door christelijke NGO’s gefinancierd wordt, kennelijk om
lekker de hindoes te pesten, maar zij zouden wel eens kunnen schrikken van de
gevolgen.
Zal het zo ver komen? Van hindoe-zijde valt zoiets
amper te vrezen, zij hebben nooit de neiging vertoond, zich in de interne
kwesties van andere geloofsgemeenschappen te mengen. Maar van dissidente
groeperingen binnen de moslim- of christelijke gemeenschap zou het toch wel
kunnen. Een groep moslima’s zegt al, de rechtbank te willen benaderen om de ongelijkheid
binnen moskeeën aan te pakken. Hier is een blik wormen opengetrokken waar ook
de politiek nog veel kopzorgen aan zal beleven.
Anderzijds is dat vanuit seculier oogpunt maar hoe
het moet zijn. Waarom zou de moderne democratie haar normen niet opleggen ter
vervanging van regels die uit oude culturen stammen en echt wel een
actualisering kunnen gebruiken? We gaan hier nog van horen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten