De Europese identiteit en Nieuw-Rechts
(Doorbraak, 17 september 2020)
Zoals ook in deze kolommen al
vastgesteld, heerst er in de algemene media een volledig scheefgetrokken beeld
van Rechts. Dat proces gaan we vandaag niet maken, maar we pikken er één
gemeenzaan als “Rechts” geklasseerd verschijnsel uit: de Nouvelle Droite,
een mediaterm voor de denkrichting rond meesterbrein Alain de Benoist,
belichaamd in de Groupement de Recherche et d’Etudes pour la Civilisation
Européenne, of GRECE.
We laten de term Nouvelle
Droite hier onvertaald. De vernederlandste vorm moest in de jaren 1980 de
Angelsaksische term New Right weergeven, die op het neoliberalisme van
Margaret Thatcher en Ronald Reagan doelde. Daarover gaat het hier niet: de Nouvelle
Droite is juist, net als de vroegste conservatieven, uitgesproken anti-liberaal.
(Zopas verscheen de Nederlandse vertaling van een hoofdwerk van de Benoist met
de overduidelijke titel: Tegen het Liberalisme: de Samenleving is Geen
Markt.) De eerste keer dat ik de term op de radio gehoord heb, was tijdens
de afscheiding van Donetsk uit Oekraïne, toen een deskundoloog kwam uitleggen
dat enkele neo-nazi’s aan Oekraïense zijde waren gaan vechten, terwijl enkele aanhangers
van Alain de Benoist (hij sprak de voor hem gloednieuwe naam klunzig op zijn
Nederlands uit) zich bij de pro-Russische strijders gevoegd hadden. “Aanhanger”
is wel een betrekkelijk begrip: er zijn geen lidkaarten, iedereen kan zich op
de Nouvelle Droite beroepen. Het relevante verband is hier het
anti-amerikanisme van de Nouvelle Droite, dat net als Vladimir Poetin
een westerse hand achter de anti-Russische machinaties van Oekraïne ziet.
In de vorige eeuw zette men deze
in 1968 in Parijs ontstane beweging voor het gemak weg als “extreem-rechts”.
Heel kort: zij is integendeel pro directe democratie, heeft niets met het
leidersprincipe, en is niet nationalistisch, toch niet op het niveau van de
natiestaat. Wel is zij voor een verenigd Europa: toen Jean-Marie Le Pen de
EU-voorstanders voor fédérastes uitschold, eiste de Benoist dat
scheldwoord op als geuzennaam. Wel heeft hij als weldenkende Europeeër zijn
kritieken op déze Europese Unie, die van Merkel en Macron, van Verhofstadt en Charles
Michel. Over één daarvan willen we het hier nader hebben: het gebrek aan begrip
van een Europese identiteit.
De religie van Europa
Begin
deze eeuw bereidde de EU een Europese grondwet voor, en ze wilde in de
preambule geen erkenning van de centrale rol van het christendom. Dat was deels
uit antiklerikalisme, maar deels ook uit afkeer van eender welke identiteit, de
christelijke of eender welke andere. Voor de Verhofstadtkliek is Europa alleen
een grondgebied, een markt zonder ziel. De Nouvelle Droite staat
weliswaar vijandig tegenover het christendom kan wel erkennen dat het
christendom ooit mede een pan-Europese identiteit gevormd heeft. Maar het is
van buitenaf opgedrongen, en heeft de “echte” Europese religie met listige
propaganda of overmacht komen vervangen.
De
Europese identiteit ligt volgens de Nouvelle Droite in het Indo-Europese
erfgoed. Die term verwijst naar een taalfamilie met de meeste talen van India,
Iran en Europa, onder meer Grieks, Slavisch, Romaans, Germaans en Keltisch. Zij
is gefragmenteerd vanuit wat één taal moet geweest zijn, het Proto-Indo-Europees,
een 6000 jaar geleden gesproken in de zogenaamde Oerheimat. Waar deze lag, is
al twee eeuwen het voorwerp van debat. Het eerste vermoeden, sinds de 18de
eeuw, was India, en die hypothese is sinds omtrent 1990 helemaal terug. In 1834
lanceerde August Wilhelm von Schlegel de Kaukasus als hypothetische Oerheimat,
en ook vandaag nog hebben de steppen aan de noordkant van de Kaususus de
voorkeur als stamland. Tussendoor zijn ook Bactrië, de Balkan, Anatolië en de
Duits-Poolse laagvlakte overwogen.
Atlantis hoeven we hier niet te
noemen, maar dat was het Oerheimat-ideetje van de Ahnenerbe, het
onderzoeksdepartement van de SS. In de hoogtijdagen van het racisme
vereenzelvigde men deze taalfamilie met een vermeend ras, de Ariërs, en de
nazi’s dreven dat het verste. Andere nazi-gezinde geleerden volgden echter braaf
de toen toonaangevende keuze voor de Pripjet-moerassen in Wit-Rusland. Slechts
enkelen trachtten de eer voor Duitsland zelf op te eisen. Na de oorlog
beklemtoonden de meeste vakgeleerden dat alleen op een langdurig geïsoleerd
eiland een taalfamilie met een rasgroep had kunnen samenvallen. De Duits-Poolse
vlakte bleef echter een belangrijke kanshebber, en ook de Nouvelle Droite koos daar lang voor.
Blijkens
de jongste nummers van haar jaarboek Nouvelle Ecole en haar
tweemaandelijks tijdschrift Eléments is zij nu echter verzoend met de inmiddels
onder Europese (ter onderscheid met Indiase) vakgeleerden dominante hypothese:
het steppegebied tussen de Krim en de Wolga, waar een 5000 jaar geleden de
Jamna- of Putgraf-cultuur bloeide. Ook dat was nog maar een secundaire
Oerheimat, zelf een kolonie van de nog altijd betwiste échte Oerheimat, die in
Anatolië, Noord-Iran, Centraal-Azië of (ook volgens schrijver dezes)
Noordwest-India lag; of zelfs in de Zwarte Zee, die tijdens en enkele millennia
na de IJstijd grotendeels droog lag.
Allemaal immigrant
Vanuit Europa bekeken was die
Putgraf-cultuur wel zeker het stamland van waaruit bereden horden in het -3de
millennium heel Europa inpalmden. Recent genetisch onderzoek, dat de aanleiding
vormde voor de recente publicaties, toont aan dat dit geen vredig proces moet
geweest zijn: van de mannelijke oerbevolking blijkt weinig overgebleven, wij
stammen voor de helft af van die “Arische” veroveraars. Het is aardig om onze
afstamming wat preciezer in kaart te kunnen brengen, maar bewijst niet echt wat
Euro-nationalisten zich graag als hun eigen herkomst voorgesteld hadden.
Een kritische bedenking daarbij is
dat wat uiteindelijk als Europese cultuur is gaan gelden, bijna allemaal van
buiten Europa komt: (1) de Oeralische talen (Fins, Ests, Hongaars) komen van
over de Oeral, deels vredig, als nomadische herders van rendierkudden; (2)
zelfs het Baskisch komt volgens recente inzichten uit de noordwestelijke
Kaukasus en zou van ver verwant zijn met het Tsjerkessisch, en als we
terugklimmen tot de IJstijd, zou dat een verre satelliet zijn van het
Sino-Tibetaans, net als de Jenisej-talen in Siberië, het Boeroesjaski in
Kasjmir, en zelfs enkele talen in Noord-Amerika; en (3) de Indo-Europese talen zijn
op zijn minst van de zuidoostelijke uithoek van Europa afkomstig.
Nog eerder was er een inwijking
vanuit Anatolië door de eerste landbouwbevolking, vaagweg 8000 jaar geleden.
Zij moet achter de oudste Europese beschaving zitten, de Donau- of Vinča-cultuur
van een 7000 jaar geleden, die waarschijnlijk Hatti sprak, ver met het
Soemerisch verwant; tot zij door de Indo-Europese invallers overweldigd werd.
De echte inheemse oerbevolking waren jagers-verzamelaars, die als vroege
franskiljons de taal van het succes overnamen: eerst die van de Anatolische
boeren en daarna van die van de Indo-Europese ruiters. Ik geef de multiculturalisten niet graag
gelijk, maar het is gewoon een feit: “Wij zijn allemaal inwijkelingen”,
minstens taalkundig.
(Vele lezers zagen in de zin: “Wij
zijn allemaal immigranten”, een bekende propagandafrase van de
multiculturalisten. Daarom dit naschrift:)
Wees gerust, mensen: dit artikel is geen pleidooi voor open grenzen. Het
gaat helemaal niet over welk beleid we vandaag moeten voeren. Ik ga gewoon even
het gesprek aan met (benevens de integristen die Europa's christelijke
identiteit nieuw leven willen inblazen) de enige stroming die zich ernstig op
de Europese identiteit bezint. Mijn eigen mening daarover: Europa, dat zijn
niet de masochistische "Europese waarden" waar de Verhofstadtkliek bij
zweert, wél de Europeanen. Gaat men echter naar hun historische verworteling op
zoek, zoals de Nouvelle Droite doet, dan stoot men op een ingewikkelde
historische werkelijkheid die zich moeilijk leent tot de functie van
stichtingsmythe. Zoals zovelen in de geschiedenis was de Europese bevolking in
de cruciale fase van de Indo-Europese verovering het kind van een verkrachting,
drager van de genen van zowel de overweldiger als zijn iets vrediger inheems
slachtoffer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten